08-12-07

SOULWAX 'MOST OF THE REMIXES...'

soulwaxIn de verdraaide wereld van de gebroeders Dewaele zijn dance, pop en rock gewoon synoniemen. Hun gespleten muzikale persoonlijkheid vindt men terug in hun beide alter ego’s, Soulwax en 2 Many DJ’s. Soms lopen die twee door elkaar zoals in hun gegeerde remixen. Een verzameling ervan vindt men terug op hun laatste ei, dat bovendien bestaat uit twee dooiers.
Het witte remix-schijfje geeft een goed beeld van de eigenzinnigheid van de broertjes tijdens de voorbije 5 jaar. Zo laten zij zich niet vangen aan 1 stijl. Zij rippen elk nummer uit elkaar en kiezen een repetitieve drum, een beukende baslijn, een strakke gitaarrif of een gewoon een synthgeluid als rode draad van de mix en bouwen dit stelselmatig op in lagen. Bovendien wordt hier genrevermenging als een extra troef uitgespeeld zoals bij de Stoner Rock-versie van ‘Can’t Get You Out Of My Head’. Het is moeilijk om hier hoogte- of zelfs laagtepunten uit te pikken: de snoepwinkel is namelijk veel te groot.
Het zwarte DJ-schijfje geeft dan weer een perfect beeld wat zij dan partygewijs kunnen doen. In een eindeloze omelet van hun eigen remixen, tonen zij aan dat ze niet alleen aan de wieg stonden maar tevens aan de top staan van de huidige mash-up cultuur.
Hoewel ‘Most Of The Remixes…’ slechts een zoethoudertje is voor een volgend Soulwax-project, zetten de Dewaele-broers ons land weer met een dikke stip op de muziekkaart.

***

Tracklist

CD1 - Unmixed

The Gossip - Standing in the Way of Control (Soulwax Remix)
LCD Soundsystem - Daft Punk Is Playing at My House (Soulwax Shibuya Re-remix)
Human Resource - Dominator (Soulwax Remix)
Klaxons - Gravity's Rainbow (Soulwax Remix)
Dj Shadow - Six Days (Soulwax Remix)
Justice - Phantom Pt.2 (Soulwax Remix)
Kylie - Can't Get You Out of My Head (Soulwax Kyluss Mix)
Gorillaz - Dare (Soulwax Remix)
Robbie Williams - Love Light (Soulwax Remix)
Arthur Agent - Hold Your Head Up (Soulwax Remix)
Lords Of Acid - Sit on Acid (Soulwax Remix)
Daft Punk - Robot Rock (Soulwax Remix)
Sugarbabes - Round & Round (Soulwax Remix)
Muse - Muscle Museum (Soulwax Remix)

CD2 – Mixed by 2 Many DJ's

LCD Soundsystem - Daft Punk Is Playing At My House (Soulwax Shibuya Re-remix)
Gossip - Standing In The Way Of Control (Soulwax Remix)
Arthur Agent - Hold Your Head Up (Soulwhacked Mix)
Daft Punk - Robot Rock (Soulwax Remix)
Human Resource vs 808 State - Dominator (Soulwax Remix)
Robbie Williams - Lovelight (Soulwax Ravelight Dub)
Kylie Minogue - Can't Get You Out Of My Head (Soulwax KYLUSS Remix)
West Philips - (I'm Just A Sucker) For A Pretty Face (Soulwax Remix)
Justice - Phantom Pt.II (Soulwax Remix)
Sugababes - Round Round (Soulwax Remix)
Tiga - Move My Body (Only4Erol mix)
Playgroup - Make It Happen (Soulwax Remix)

23:30 Gepost door Fuzztone in CD | Permalink | Commentaren (0) | Tags: 2007, 3stars |  Facebook |

07-12-07

DELAVEGA 'THE DAY AFTER'

delavegaToen zangeres Lize Accoe andere horizonten wou opzoeken, doemde voor  het spook van ‘wat nu?’. Na een bejubelde debuut-CD (‘Falling Into Space’), adelbrieven op Werchter, Dranouter, Pukkelpop en een ZaMu-award, kon het alleen maar bergaf gaan.
Gelukkig vonden ze in de persoon van Elke Bruyneel een waardige vervangster. Met haar soulvolle stem is zij echter de enige constante op deze -in fraaie vormgeving gestoken- opvolger. ‘The Day After’ blinkt namelijk uit in incoherentie. Jazeker staan hier pareltjes op. Zo werd de eerste single, het door ene Piet Goddaer meegepende, ‘Little Clouds’ waarlijk een klein radiohitje. Maar vooral de tweede single, ‘One Time’, is een tijdloos nummer dat door de combinatie van triphop-samples en een sluimerende baslijn zelfs hun doorbraaknummer ‘Surely’ naar de kroon steekt.
Maar dan zijn we uitgepraat. Hoewel de vocalen van Bruyneel nummers zoals de jazzy ballad ‘The Day After part 1’, het funky Natalia-achtige ‘Dance, Baby’ of de triphop-flirt ‘On My Mind’ op een hoger niveau tillen, blijft de rest steken in een onevenwichtig moeras van overdreven studioarrangementen, foute filmmuziek en irriterende stemmen.
Delavega mist hier de durf om een duidelijke muzikale stempel te zetten. Sommige critici bestempelen deze CD als ‘een roadmovie met een verrassend klankenpalet’. Het is te hopen dat er een GPS wordt bijgeleverd.

**

Tracklist

Charlatan
One Time
The Day After Part I
Dance, Baby
Littke Clouds
The Day After Part II
On My Mind
Once In A Lifetime
La Tristessa
La Dernière Gitane
The Day After Part III

00:45 Gepost door Fuzztone in CD | Permalink | Commentaren (2) | Tags: 2007, 2stars |  Facebook |

10-11-05

ECHO & THE BUNNYMEN_'Siberia'

Ontstaan in de post-punkperiode en geïnspireerd door The Doors en The Velvet Underground, dobberen ECHO & THE BUNNYMEN al meer dan 20jaar met de nodige ups&downs doorheen de indie-muziekscène. De half-hese, lichtjes overslaande stem van Ian McCulloch en de dromende, twangy gitaar van Will Sergeant vormen al die jaren de hoeksteen van de groep. Ook op laatste album, Siberia, is dit niet anders. Beide heren zijn bovendien nu ook de enige originele leden, wat duidelijk wordt gemaakt door de CD-hoes en andere promostuff & -talk.

Het album zelf vormt als het ware een bloemlezing van hun vroeger werk zonder op enig moment gedateerd te klinken. Zo kunnen vele huidige groepen een puntje zuigen aan up-tempo nummers zoals Stormy Weather, Of a life of Make Us Blind. Bovendien sijpelt hun sound door bij de huidige muziekiconen zoals Coldplay, Starsailor en Franz Ferdinand, wat de herkenbaarheid ten goede komt. Met Siberia hebben Echo & The Bunnymen een eigentijdse versie gemaakt van een best of-album. Chapeau!

****

TRACKLIST

1.Stormy Weather

2.All because of you Days

3.Parthenon Drive

4.In the Margins

5.Of a Life

6.Make Us Blind

7.Everything kills You

8.Siberia

9.Sideways Eight

10.Scissors in the Sand

11. What if We are?

00:09 Gepost door Fuzztone in CD | Permalink | Commentaren (0) | Tags: 2005, 4stars |  Facebook |

04-11-05

NICKELBACK_'All the right Reasons'

Canada en rockmuziek. Denk aan Neil Young. Denk aan Bryan Adams. Het land is duidelijk (muzikaal) te groot. Toen bijna 10 jaar geleden NICKELBACK het levenslicht zag, kon niemand denken dat deze post-grungers in 2001 de grote muziekpoort gingen binnenstappen met de mega-seller-single ‘How you remind me’. Jammer voor hen werden ze nooit door de die-hard-rockfans als vol aanzien wegens hun radiovriendelijk geluid, hun ongecompliceerde riffs en het feit dat alle nummers op elkaar leken.

Met hun 5de album, ‘All the right Reasons’, zetten ze deze trend gewoon verder. Zo kan de single ‘Photograph’ zonder veel moeite scoren op zowel StuBru als Donna of kan het op de soundtrack van Spiderman 3 worden geplaatst. De aangekondigde creatieve vernieuwing beperkt zich tot het summier gebruik van strijkers, een piano of guest-vocals zoals Billy ‘ZZ Top’ Gibbons. Deze baardmans tokkelt en bromt mee op ‘Follow you Home’ en doet dit laatste truukje over op ‘Rockstar’. Voor de rest pendelt het album inspiratieloos tussen een vettige sound (‘Animals’,‘Side of a Bullet’) en sfeergevoelige klanken (‘Far away’, ‘If everyone cared’).

‘All the right Reasons’ is een typisch Nickelback-album, ééntje zonder verrassingen en zonder uitschieters. Too bad als het ware…

***

TRACKLIST

1. Follow You Home

2. Fight for All the Wrong Reasons

3.Photograph

4.Animals

5.Savin' Me

6. Far Away

7.Next Contestant

8.Side of a Bullet

9. If Everyone Cared

10.Someone That You're With

11.Rockstar

00:55 Gepost door Fuzztone in CD | Permalink | Commentaren (0) | Tags: 2005, 3stars |  Facebook |

ZORNIK_'Alien Sweetheart'

Het heeft een tijdje geduurd maar de Limburgse goden van ZORNIK hebben een nieuw album uitgebracht. En niet zomaar één. ‘Alien Sweetheart’ is een low-tempo CD waarbij de volumeknop is dichtgedraaid en de akoestische gitaar en strijkersarrangementen (dank u Steve Kolacny!) de hoofdrol opeisen. Creatief bekeken een gedurfde stap, commercieel gezien een leuke insteek naar een ruimer publiek. Zo trekken ze tijdens het voorjaar van 2006 met hun ‘All Strings attached’-theatertour doorheen het Vlaamse CC-land.

Op muzikaal vlak is het echter andere koek. De single ‘I feel alright’ kabbelt weliswaar rustig verder als een long hot summer en ‘Keep me down’ is dan weer een portie ingetogen emotie, Radiohead waardig. Maar vanaf dat moment geraken Koen Buyse en de zijnen lichtjes de draad kwijt. De nummers worden klef en zeurig en blijven nergens meer op het trommelvlies kleven. Je vraagt jezelf af of deze lo-fi-songs niet beter waren verschenen op hun vorige CD’s (of kunnen dienen voor toekomstige albums), als afwisseling van hun powerrock.

‘Alien Sweetheart’ is een radicale zijsprong van een groep met een stevige live-reputatie. Daarom stelt zich de vraag of deze muzikale uitstap als richtinggevend voor de toekomst moet worden gezien of als een leuk hebbedingetje. Hopelijk het laatste want less is niet altijd more…

**

TRACKLIST

1. I Feel Alright

2. Keep Me Down

3. Monday Afternoon (Acoustic)

4. Another Year

5. Escape

6. Wake Up

7. Things Are Changing

8. So Much More To Come

9. Hate/Like

10. Q'S No A'S

00:45 Gepost door Fuzztone in CD | Permalink | Commentaren (0) | Tags: 2005, 2stars |  Facebook |

WOODFACE_‘Good Morning Hope’

Zus Sarah probeert het onder haar eigen naam, broer Gert verkiest de gekende omhelzing van een groep. WOODFACE, genoemd naar een album van Crowded House, heeft zijn eerste ei gelegd. En het moet gezegd zijn: het is een trip doorheen de betere muziekgeschiedenis geworden.

De opener ‘Something to break’ is zowaar een ‘Subterranean Homesick Blues-meets-That’s when I reach for my revolver-song’, waarbij de Foo Fighters om het hoekje komen kijken. ‘Living Stone’ is dan weer op zijn beurt een kick-in-the-ass rocknummer met de blik op oneindig en de versterker op 11. ‘Are you ready to sing?’ drijft dan weer op een Waterboys-piano met hemelse Finn Bros-stemmen.

Vanaf  dan wordt – met uitzondering van ‘Wake up call’ - het gaspedaal losgelaten en komt ‘Good morning Hope’ terecht in de singer-songwriterszone waar o.a. Elliot Smith, Daniel Lanoïs, Luka Bloom maar ook onze eigen Tom Helsen zich bevinden. Het zijn vooral de arrangementen van deze nummers die het onderscheid maken. Zo wordt ‘Forever alive’ gedragen door Sgt.Peppers’ strijkers en krijgt instrumentaaltje ‘Aiko’ een minimalistisch tintje mee.

Kortom, ‘Good Morning Hope’ is een debuut-CD die schatplichtig is aan vele zangers en groepen van de voorbije decennia. Of dit nu een goed of een slecht gegeven is, valt alleen uit te maken wanneer men kijkt naar het eindproduct. Dit blinkend schijfje kan men alvast catalogeren onder de noemer ‘meer dan geslaagd’.

***

TRACKLIST

1. Something To Break